Historie

De geschiedenis van AB Mauri Netherlands b.v. gaat voor Nederland terug tot 1869.

De geschiedenis van AB Mauri Netherlands b.v. gaat voor Nederland terug tot 1869.

1845
Jacob Cornelis (Jacques) van Marken is geboren te Dordrecht.

1869
De bakkers klagen. De gist die ze aangeleverd krijgen als bijproduct van brouwerijen en branderijen, deugt niet. Is er nou niemand die in staat is gist van fatsoenlijke kwaliteit te produceren en af te leveren ? Als de jonge wetenschapper Jacques van Marken rond 1869 hoort over klachten over de sterk wisselende kwaliteit van gist besluit hij zich in te zetten om gist te maken van een constante hoge kwaliteit. Met steun van zijn vader en het bankiershuis Mees & Zoonen richtte hij in 1869 de N.V. Nederlandsche Gist- & Spiritusfabriek op.

1884
Naast het maken van gist was Van Marken ook voorloper op het gebied van sociaal ondernemerschap: hij zette een pensioenfonds op en introduceerde de eerste bedrijfsbrandweer. Daarnaast liet hij voor het personeel huizen bouwen compleet met winkels, scholen en ontspanningsmogelijkheden in het naar zijn vrouw vernoemde Agnetapark, gelegen op het bedrijfsterrein. Ook bracht Van Marken het personeelsorgaan onder de titel 'De Fabrieksbode' uit. Het eerste bedrijfstijdschrift dat in Nederland wordt uitgegeven.

1885
Het merk Koningsgist® was in 1885 een van de eerste geregistreerde merken.

1950
Ter gelegenheid van het tachtigjarig bestaan, in 1950, verkreeg het bedrijf het predicaat Koninklijk.

1968
In 1968 fuseerde de Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek met Brocades tot de Koninklijke Gist-Brocades NV.

1998
In 1998 werd Gist-brocades overgenomen door DSM.

2004
In 2004 werd besloten dat de bakkerijdivisie als niet kern activiteit van DSM werd beschouwd.

2005
Dit leidde in juli 2005 tot de verkoop aan Gilde Investment Management, een onderneming uit de private equity sector.

2006
Gilde besloot de onderneming op te splitsen en verkocht in augustus 2006 de bakkerij grondstoffen activiteiten aan Werhahn die deze voortzette onder de naam Plange.

2007
Sinds oktober 2007 maken de bakkersgist activiteiten deel uit van AB Mauri, een dochteronderneming van Associated British Foods (ABF).

2014
Sinds 2014 zijn de ingrediënt activiteiten van Werhahn overgenomen door AB Mauri.

Vandaag de dag
Onze missie is: "oplossingen bieden, vaardigheden ontwikkelen en nieuwe technologieën bevorderen om zo de bakkerij ingrediënten te verbeteren, waarmee onze klanten meerwaarde kunnen creëren”. Gedreven door de passie voor ons vak en de grondige kennis van gist en bakkerijgrondstoffen, is AB Mauri “De kennis achter de kunst van het bakken”.

Historie